Impak Positif
- Hijrah Utara Frozen (HUF) mengaplikasi penggunaan teknologi digital seperti mengambil pesanan secara maya memandangkan Gen Y amat cenderung pada penggunaan teknologi.
- Ayam Hijrah yang dijual oleh HUF bebas sisa antibiotik, menjadikan ia pilihan tepat untuk Gen Y yang datang daripada keluarga yang mementingkan pemakanan berkhasiat.
- Ayam Hijrah dihasilkan daripada daging ayam tempatan yang segar - sesuai dengan trend Gen Y yang cenderung kepada produk tempatan.
(Sumber trend: "How Gen Y Eats Culinary Trend Mapping Report" dalam FOOD-navigator-usa.com)
Impak Negatif
- Gen Y cenderung kepada communal eating, jadi mereka cenderung untuk makan di luar berbanding menyediakan makanan sendiri.
- perkenalkan tawaran produk baru yang mudah untuk disediakan oleh Gen Y supaya mereka boleh menjemput orang makan di rumah mereka.
- tingkatkan perbelanjaan promosi untuk mendidik Gen Y bahawa menyediakan makanan sendiri sebenarnya lebih mudah dan berkhasiat berbanding makan di luar, jadi Ayam Hijrah amat membantu memudahkan penyediaan makanan yang dimasak di rumah.
(Sumber trend: Lachman, et al. (2013). Gen Y: Shopping & Entertainment in the Digital Age. Urban Land Institute Foundation)
No comments:
Post a Comment